Photosynthesis

Om in de zomertijd te kunnen bloeien en groeien, hebben de bomen zonlicht nodig. Maar de beste plek is snel bezet.. En andere bomen pakken vaak je zonlicht af. Probeer je bomen zo veel mogelijk zonlicht te geven in dit tactische spel van Blue Orange.

Spel opzet

Iedere speler krijgt zijn eigen kleur bomen met bijbehorend bordje. Die bomen worden op je bord op de juiste plek neergezet. Overige bomen komen naast je bordje te staan. Het spelbord ligt in het midden van de tafel, toegankelijk voor elke speler. De zon begint in een hoek van het bord. Verder heb je nog puntenfiches, die komen naast het spelbord te liggen. Op vier stapels van verschillende kleuren, van hoog naar laag in punten. Gele rondefiches liggen ook op een stapel, van 4 naar 1.
De beginspeler krijgt het groene boomfiche.

Aan het begin van het spel mag elke speler twee bomen in de buitenste ring van het spelbord plaatsen. De beginspeler mag er eerst een neerzetten. Daarna gaat het met de klok mee, tot de laatste speler zijn boom heeft geplaatst. Met de tweede boom gaat het andersom.

Bomen planten

Als iedereen zijn twee bomen heeft neergezet begint het spel echt! De zon geeft aan waar het zonlicht schijnt. Je krijgt nu zonlicht punten voor bomen die in het zonlicht staan. Maar bomen werpen schaduwen. Als je boom pal achter een andere boom staat, krijgt deze geen zonlicht. Behalve als deze groter is, dan schijnt de zon natuurlijk op de toppen.

Voor de kleinste bomen, de twee die je net hebt neergezet, verdien je 1 punt als die in het zonlicht staat. Met die punten kan je verschillende dingen doen. Je kan je boom laten groeien, dat kost meer punten naarmate deze groter wordt. Of je kan zaadjes op andere plekken laten waaien. Bij kleine bomen komen de zaadjes op een plek naast hun te liggen, maar bij grotere bomen kunnen de zaadjes steeds verder waaien. Als je de allergrootste boom hebt, kan je er ook voor kiezen deze om te hakken. Hier krijg je overwinningspunten voor. De hoeveelheid hangt af van waar de boom stond. De buitenrand lever minder punten op dan de middelste plek. De boom wordt dan van het spelbord gehaald en terug in je voorraad gestopt. Dat kan je dus gebruiken om een andere kleinere boom weer groot te maken.

Als iedereen een keer aan de beurt is geweest draait de zon een stukje, krijg je weer zonlichtpunten en wordt het fiche van de beginspeler een plekje doorgegeven. Als de zon drie keer rond het spelbord geweest is, eindigt het spel. Degene die dan de meeste overwinningspunten heeft, wint het spel!

Oordeel

Het is een erg tactisch spel. Je moet de hele tijd opletten wat andere spelers doen, waar de zon heen gaat, of je volgende beurt genoeg punten hebt voor wat je wil doen, etc. Omdat het spel ook nog in de hoogte werkt met de bomen moet je extra goed kijken. Je kunt elkaar enorm dwars zitten, wat ik zelf erg leuk vind. Het spel is heel vernieuwend, weer eens iets heel anders dan ‘normaal’. Het was sneller voorbij dan ik dacht, je wil graag zonlichtpunten verdienen om dingen te kunnen doen, maar je moet ook op tijd je grote bomen om gaan hakken voor punten, anders ben je daar al gauw te laat mee.

Kortom, heel leuk om te spelen voor mensen die graag tactische spellen spelen, inzicht hebben en tegen dwarsbomen kunnen. Zeker een aanrader!