Celestia

Vlieg in een luchtschip, overkom vele gevaren en vind enorme schatten in Celestia! Maar hoe ver durf je te gaan voor je schip crasht…? Een fantastisch blufspel voor iedereen die wel een gokje durft te wagen.

Voor je gaat vliegen..

In de doos vind je de onderdelen van een luchtschip om in elkaar te zetten. Hierop passen alle spelerspionnen. Verder zijn er negen eilanden, oplopend in puntenwaarde. Deze leg je van laag naar hoog in een rij op tafel. Het luchtschip met de pionnen komt op het eerste, roze eiland van 1+ punten te staan. Je hebt ook kleine kaartjes, allemaal in de kleuren van het bijbehorende eiland. Leg deze naast de eilanden waar ze bij horen. Dit zijn de schatkaarten met verschillende puntenaantallen. Dan is er nog de stapel met grote kaarten, dit zijn de gevarenkaarten. Iedere speler krijgt hier acht kaarten van in zijn hand. Hierna kiest iedere speler een pionnenkleur en krijgt het bijbehorende fiche om te laten zien welke kleur hij is.

De tocht

Nu is het tijd om op reis te gaan! Benoem een speler tot kapitein. Die kijkt nu naar het eiland waar ze heen gaan. (Het eiland van 2+ punten) Hierop staat hoeveel dobbelstenen hij moet rollen. In dit geval zijn het er twee. Hij rolt de dobbelstenen. Hier kan een gevaar op staan, zoals bliksem, vogels, piraten.. of een blanco kant. In het geval van een gevaar heeft hij de bijbehorende kaart(en) in zijn hand nodig. Een blanco dobbelsteen geeft aan dat er geen gevaren zijn en je makkelijk door kan.

De kapitein heeft het vogelgevaar en het bliksemgevaar gedobbeld. Dit betekend dat hij twee kaarten uit zijn hand nodig heeft: de vogels en bliksem. Voor hij verder iets doet, moeten de andere spelers beslissen of ze mee gaan of uit het schip springen. Als ze mee gaan, geloven zij dus dat de kapitein de juiste kaarten heeft en deze af kan leggen. Als ze er uit springen, geloven ze niet in de kapitein en eindigen zij hun tocht.

Wanneer alle spelers gekozen hebben, mag de kapitein verder met zijn beurt. Legt hij de bijbehorende kaarten af, dan gaat het schip verder naar het volgende eiland. Als dat niet kan, crasht het schip en begint het avontuur opnieuw. De spelers die uit het schip gesprongen waren, krijgen nu een schat van het eiland waar ze op geëindigd waren. De spelers die nog in het schip zaten toen het crashte krijgen niets. Iedereen krijgt nu ook een nieuwe handkaart.
Of het schip nu verder gaat of niet: In beide gevallen wordt de speler links van de kapitein de nieuwe kapitein.

Je gaat door met de reis tot het schip crasht, iedereen uit het schip gesprongen is of je het laatste eiland bereikt hebt.
Het spel eindigt als iemand 50 punten in schatten heeft verzameld.

Oordeel

Het spel speelt best snel en is erg grappig. Je probeert als kapitein de andere spelers over te halen om uit het schip te springen (zodat alleen jij beter schatten krijgt) of om mee verder te gaan terwijl je weet dat jullie gaan crashen. Er zijn ook nog speciale kaarten die je in je hand kan krijgen die extra opties geven. Dobbelstenen opnieuw rollen, iemand het schip uit forceren, etc. Hierdoor wordt het nog interessanter. Erg leuk en luchtig (pun intended) spel om te spelen!