>>Recensie Hanamikoji – Tweespelerspel

Recensie Hanamikoji – Tweespelerspel

Hanamikoji

In het prachtige oude Japan heb jij besloten een restaurant te openen. Maar aan de overkant van de straat heeft iemand hetzelfde idee gehad.. Jullie strijden om de gunst van de zeven Geisha’s. Want wie dat verdient, zal de meeste klanten krijgen!

Een tactisch tweespelerspel van White Goblin Games.

Opzet

Leg de zeven Geisha’s op een rij tussen de twee spelers op tafel. Dit moet van laag (2) naar hoog (5). Er zitten meerder Geisha’s van waarde 2 en 3 in, van 4 en 5 maar een. Leg op elke Geisha een overwinningsfiche. Beide spelers krijgen de vier actiefiches van 1 kleur voor zich. De stapel met geschenken wordt geschud en naast de geisha’s neergelegd, zodat beide spelers er bij kunnen. Voor het spel begint wordt er 1 geschenkkaart dicht weggelegd.

Beide spelers krijgen nu 6 geschenkkaarten. Dit zijn zeven verschillende soorten kaarten, voor elke Geisha een eigen soort geschenk. Voor de Geisha’s van 2 punten zitten er 2 geschenkkaarten in het spel, waar er voor de Geisha van 5 punten 5 geschenkkaarten in zitten, enzovoort.

Keuzes maken

Als je aan de beurt bent, pak je 1 geschenkkaart van de dichte stapel en voeg je die toe bij de andere kaarten in je hand. Je hebt nu de keuze uit 4 verschillende acties.

  • Verdeel 4 kaarten uit je hand in 2 open stapels. Je tegenstander kiest een stapel die hij wil hebben en de andere stapel is voor jou. Leg de twee geschenkkaarten nu bij de bijbehorende Geisha, aan jouw kant.
  • Kies drie kaarten om open neer te leggen. Je tegenstander kiest 1 kaart die hij wil en de andere 2 kaarten zijn voor jou. Leg deze geschenkkaarten nu bij de bijbehorende Geisha, aan jouw kant.
  • Leg 1 kaart uit je hand naar keuze dicht onder het bijbehorende fiche voor die actie. Deze kaart telt mee bij het berekenen van de punten, maar is geheim voor je tegenstander. (Waar de andere kaarten dus allemaal open liggen.)
  • Kies 2 kaarten en leg deze dicht onder het bijbehorende fiche. Deze doen niet meer mee deze ronde. Je krijgt hier dus geen punten voor.

Als je de actie hebt gedaan, draai je het fiche om naar de grijze kant. Deze actie mag je de rest van de ronde niet meer gebruiken.

Nu is de tegenstander. Die pakt ook een kaart en speelt een actie. Dit gaat door totdat je allebei al je acties gebruikt hebt.

De Strijd

Als alle acties gedaan zijn, is de ronde over. Nu kijk je bij elke Geisha wie de meeste geschenken heeft gegeven. Het overwinningsfiche wat op de Geisha ligt, wordt naar de kant van de winnaar verplaatst. Als je allebei evenveel geschenken hebt gegeven, blijft het fiche liggen.

Als iemand hierdoor 11 punten heeft verdient, of 4 Geisha’s voor zich gewonnen heeft, wint hij en eindigt het spel. Is dit niet het geval? Speel dan nog een ronde!

 

Oordeel

Het is een heerlijk snel maar tactisch spel. Je moet goed bedenken welke acties je eerst doet en welke keuzes je je tegenstander geeft. Het is eenvoudig, waardoor je het snel kan gaan spelen. Maar er zit zo veel diepte in dat het niet snel verveeld en je het veel achter elkaar wil spelen.
Erg goed om mee te nemen op reis of tussendoor als opfrisser te gebruiken. Deze staat meteen in mijn spellenkast!

2018-08-08T15:31:13+00:008 augustus, 2018|Recensie|0 Reacties

Geef een reactie