Boomhut benodigdheden

Om te kunnen beginnen met het spel schud je de stapel kamerkaarten. Het zijn zes verschillende soorten kamers.
Ook leg je alvast het scorebord neer en krijgt iedere speler het begin van de boom, met een eikel in het midden.
Leg de zes verschillende puntenkaarten (voor elke kamersoort 1) zichtbaar op tafel. Daarnaast komen de vier aanpassingskaarten te liggen.
Elke speler krijgt 6 kaarten van de kamerstapel, willekeurig verdeeld.

Bouwen maar

Van de zes kaarten in zijn hand, kiest elke speler een kamerkaart om aan zijn boomhut te bouwen. Deze leg je dicht voor je neer, zodat jouw keuze de andere spelers niet beinvloed. Als iedereen gekozen heeft, draai je de gekozen kaart open en mag je deze aanbouwen in je hut. De boomhut zal uit meerder verdiepingen gaan bestaan, tot hooguit 6 (inclusief het begin van de boom). Voor je eerste kamer kan je kiezen of je deze aan de linkerkant of aan de rechterkant bouwt. Zodra je een kamer bouwt, zal de boom die kant op gaan zwenken. Dit geef je aan door de eikel naar die kant te verplaatsen. Als je je kamer bijvoorbeeld links neerlegd, zal de eikel ook een plaatsje naar links verplaatsen.

Als je je kamer gebouwt hebt, geef je je handkaarten door naar de speler links van je. Jij krijgt dus de kaarten van de speler rechts van je. Uit deze vijf kaarten kies je weer een kamerkaart om te bouwen.

Nu moet je goed opletten: Ligt de eikel helemaal links of helemaal rechts, dan mag je daar geen kamer aanbouwen. Je hebt dus niet altijd alle opties open. Als op een gegeven moment een soort kamer is afgeschermd (zoals op de afbeelding hierboven de gele studiekamers) door andere soorten kamers, mag je die soort kamer niet meer opnieuw aanleggen in je boomhut. Je zal je dus op de andere kleuren moeten gaan richten. Als je geen kamer aan kan bouwen, of aan wil bouwen, mag je deze ook afleggen.

Zo wordt er verder gespeeld tot je twee kaarten over hebt. Daarvan kies je een kaart om te bouwen. De ongebruikte kaart wordt afgelegd.

Punten verdienen

Als alle kaarten op zijn, is het het eind van de ronde. Nu worden en punten berekend. In principe krijg je 1 punt voor elke kamer in je boomhut. Maar iedere speler mag een aanpassingskaart kiezen om te gebruiken. Je kan kiezen tussen “2 punten voor dit soort kamer” of “geen punten voor dit soort kamer”. Zo kan je dus een soort kamer (bijvoorbeeld voedselkamers) die je het meest hebt extra veel waard laten zijn deze ronde, of andere spelers dwarszitten door een soort kamer geen punten waard te laten zijn.

De punten worden opgeteld op het scorebord. Hierna speel je de tweede en derde ronde hetzelfde.
Het spel eindigt na de derde ronde. De speler met de meeste punten wint het spel en heeft de beste boomhut ooit!

Oordeel

Het is een lekker vlot kaartspel, maar heeft toch nog veel opties. Je kan goed opletten bij de andere spelers en daar erg op inspelen. Je kan andere spelers pesten, of proberen jezelf veel voordeel te geven. Er zijn een hoop keuzes die je tijdens het spel moet maken, wat het erg interessant maakt. Je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil!
Erg leuk om met kinderen te spelen, maar ook potjes met alleen volwassenen is heel vermakelijk.