Geschreven door Quirijn Emondt

“Betrayal is een fantastisch spel dat vooral voor verhaalgeorienteerde spelers een must is om te spelen. Ieder spel is compleet anders doordat er 100 scenario’s zijn. De scenario’s lopen zo erg uit elkaar dat je ook echt het idee hebt dat je een compleet nieuw of zelfs ander spel speelt.”

Je bent jong en dom. Een huis op berg van een heuvel staart al tijden het dorpje in waar jij en je vrienden woonachtig zijn. Altijd al benieuwd geweest wat daar binnen gebeurd zoek je je vrienden bij elkaar en gaat op ontdekkingstocht. Zouden al die verhalen over geesten en rare geschiedenissen niet gewoon onzin zijn!

Al gauw merk je dat het huis bestaat uit vele kamers en terwijl jullie deze kamers in dit verlaten huis onderzoeken komen jullie oude relieken en rare visioenen tegen. Het is alsof de geschiedenis tegen jullie praat en wilt vertellen wat hier allemaal in dit huis heeft afgespeeld.

Binnenkomen was makkelijk, nu moeten we nog buiten zien te komen!

Over Betrayal:
Betrayal is een spel dat uit 2 fases bestaat. De eerste is het onderzoeken en bouwen van het huis. Je werkt hier samen en het huis wordt tegel voor tegel opgebouwd. Je speelt een karakter (met 4 statistieken (snelheid/kracht/kennis en mentale gezondheid)) en begint in een hal en kan de trap op naar een hogere verdieping in het huis (met de uitbreiding Widow’s walk ook naar de zolder).

Fase 1: huis ontdekken
Een speler loopt rond in het huis (via een miniatuur) en opent deuren waardoor hij nieuwe kamers ontdekt. Ook kan je de kelder in vallen, waardoor je een zoektocht naar buiten moet vinden. Tijdens deze fase gebeurt er in elke kamer wel wat. Er zijn 3 mogelijkheden: events, items en omens zullen worden gerevealed. Deze worden random getrokken uit 3 verschillende stapels.

Events (gebeurtenissen): deze brengen het vlees op de botten in het spel. Hierin worden vaak dobbelstenen gerold (d6 dobbelstenen die waardes 0 t/m 2 hebben). Veelal gebeurd er iets, positiefs of negatiefs) met jouw karakter of je mede ontdekkingsreizigers.

Items (voorwerpen): deze kaarten neem je voor je en doen een iets speciaal. Je kan hierbij denken aan pistolen of merkwaardige elixers. Deze items zijn ook te ruilen met andere spelers.

Omens (voorspellingen): deze kaarten vertellen veelal de nare gebeurtenissen die in dit huis zijn gebeurd. Tevens functioneren deze kaarten als nuttige voorwerpen die vooral belangrijk worden voor de haunt. Deze kaarten kunnen niet geruild worden. Aan het eind van een ‘omen’ is er altijd een haunt roll. Als de roll hetzelfde of lager is dan het aantal omen kaarten op dat moment in het spel ligt, dan triggert dit de tweede fase van dit spel: The haunt. Gooi je meer, dan gaat het onderzoeken door.

Fase 2: the haunt
In deze fase wordt het spel pas echt interessant. Een aantal dingen gebeuren. Als eerst zal een persoon in de groep ‘the betrayer’ (de verrader) worden. Aangezien het voor dit punt coorperatief is gespeeld kan dit al voor problemen zorgen.

Daarnaast triggert de verrader ook een scenario. Het basisspel komt met 50 scenario’s. Widdow’s walk voegt 50 scenario’s toe (deze laatste scenarios zijn geschreven door 50 verschillende schrijvers). Ieder scenario is uniek. Soms is het simpelweg het huis ontvluchten. In andere scenario’s is het huis opgestegen en vliegt richting ruimte. Iedereen wil wegkomen, maar er zijn maar 2 parachuten verstopt en je bent met zijn zessen, wat nu?

Om je te leiden door de scenario’s zijn er vanaf dit punt 2 handboeken.  De eerste is voor de betrayer, de tweede voor de groep overlevers. Beide boeken hebben scenario’s op volgorde van een nummer staan. Op deze manier speel je als beide groepen hetzelfde scenario.

Het leuke aan dit systeem is dan ook dat je als beide groepen een nieuw doel krijgt en daarmee de nodige info om te winnen. Je weet niet hetzelfde als de tegenpartij. Dit zorgt voor een hele nieuwe dynamiek en de broodnodige stress.

Ieder scenario is dan ook weer compleet anders. Je speelt nooit 2 keer hetzelfde spel.

Mijn persoonlijke mening over betrayal:
Betrayal is een fantastisch spel dat vooral voor verhaalgeorienteerde spelers een must is om te spelen. Ieder spel is compleet anders doordat er 100 scenario’s zijn. De scenario’s lopen zo erg uit elkaar dat je ook echt het idee hebt dat je een compleet nieuw of zelfs ander spel speelt.

Hierin zit ook meteen een klein gevaar. Als je net als mij een goed geheugen hebt, dan is het aan te raden het spel niet vaker dan 2 a 4 keer per maand te spelen. Doe je dit wel, ga je de kaarten en flavourteksten onthouden en neemt het een stukje spanning weg.

Doordat de 2de fase van het spel in het begin best tricky is hebben wij als huisregel erbij verzonnen dat nieuwe spelers niet meteen de betrayer zullen zijn. Mocht je geen ervaren betrayal speler hebben dan is het aan te raden om je meest ervaren speler tot betrayer te bombaderen.

Naar mate je het spel 2 keer hebt gespeeld zijn de regels kristal helder en blijft het spel ook leuk. De verrassing voor wie de verader zal zijn zorgt voor de nodige paranoia in de eerste fase van het spel. Ga ik die persoon helpen of niet, straks wordt hij de verrader en heb ik hem mijn belangrijke item gegeven. Deze gedachtes plus de rare gebeurtenissen die je tegenkomt zorgen voor een interessante en leuke speelervaring.

Persoonlijk cijfer: 8/10

Positief punten:
– Iedere keer anders
– Heel veel flavour (spooky)
– Speelt makkelijk weg (na de eerste kennismaking)
– Stevig materiaal
– Coörperatief (je kan elkaar goed helpen, nieuwe spelers sneeuwen niet onder door gebrek aan ervaring)
– Handig systeem waarmee je je karakter bijhoud

Negatieve punten:
– Veel onderdelen (waar je 80 % niet van gebruikt, dit door de vele scenario’s)
– Doos is altijd een rommeltje (heeft zeker een inlay nodig)

De nodige  info:
Aantal spelers: 3 t/m 6
Benodigde tijd: Varierent, minstens 45 min. (Kan uitlopen tot 2 uur)
Leeftijd: 12+ (zit wel een sterk horror tintje aan)
Uitgeverij: Wizards of the coast
Instapniveau: medium – na de eerste 2 keer spelen is het laag (eerste keer spelen kan voor verwarring zorgen)