1 april 2018 Roy Geuzinge

Next Move Games (opgericht door Plan B Games) is een nieuwe speler op de Nederlandse spellenmarkt die zich puur gaat richten op lichte, abstracte strategiespellen en (niet verzonnen) met speltitels bestaande uit vier letters. En nu wil deze prijswinnaar ook furore gaan maken op de Nederlandse spellenmarkt, iets waar men ook geen moment aan twijfelt. En hoe kan het ook anders, Ontwerper Michael Kiesling vormt namelijk al jaren een gouden duo met Wolfgang Kramer (o.a. Avonturenland, Torres, Tikal) en met zijn laatste paradepaardje was hij nog lang niet van plan om het rustiger aan te doen. Integendeel.

De spelers zullen in (volgens de introductie in opdracht van de Portugese Koning Manuel I) de paleismuren verfraaien met mozaïektegels. Elke speler krijgt een spelerbord met scoresteen, in het midden van de tafel liggen sierlijke fabrieksschijven waar vier tegels (blind uit de zak getrokken) op elke schijf neergelegd wordt. Degene die het laatst in Portugal is geweest, is de startspeler. Het spel kent drie rondes, te beginnen met de fabrieksaanbod. Als je tegels pakt van een schijf, pak je alle tegels van dezelfde kleur. Blijven er tegels over, schuif je die naar het midden. OF je pakt van één kleur alle tegels die in het midden liggen en daarmee verdien je (als je de eerst bent) ook nog eens de startspelertegel. Kijk wel uit dat je niet blijft zitten met te veel tegels van één kleur want die komen op je vloerlijn terecht en genereren minpunten.

De tegels die je hebt gekozen, leg je op één van de vijf patroonlijnen en wanneer die lijn compleet is met een desbetreffende kleur, mag je één tegel van die rij in de fase Muurbekleding op je muur plaatsen (in dezelfde lijn) en punten laten scoren. De resterende tegels worden tijdelijk aan de kant gelegd en komen weer terug in het spel zodra de trekzak leeg is. Is een rij in een patroonlijn incompleet, dan blijven je tegels liggen tot een volgende ronde. Je probeert dus zoveel mogelijk tegels aangrenzend (horizontaal en/of verticaal) neer te leggen waardoor je meer punten scoort. Een losse tegel (niet aangrenzend) is slechts 1 punt waard.

Na het scoren verwijder je (indien van toepassing) tegels van de vloerlijn (minpunten) en begint er een volgende ronde met het aanvullen van de fabrieksschijven. Het spel eindigt zodra een speler een horizontale tegellijn op zijn muur compleet heeft liggen. In de eindtelling scoor je nog eens extra punten met een verticale lijn (7 punten) of vijf tegels van één kleur in vijf verschillende rijen in je muur hebt gemetseld (10 punten).

Azul is laagdrempelig, geschikt voor alle leeftijden en kent ondanks zijn snelheid (het kan theoretisch gezien al in vijf rondes afgelopen zijn) een enorme uitdaging. Als dat nog niet genoeg is, kan men het spelerbord naar een grijze kant draaien voor nog meer strategie. De box valt lekker op met zijn fraaie artwork, de tegelstenen zijn ontzettend mooi en van zeer goede kwaliteit. Echter is er nauwelijks aandacht gegeven voor een mooi scorebord, dat is het enige minpuntje. Azul is een absolute aanrader en is daarmee is hij door De Spellenhoorn uitgeroepen als spel van de maand! Kom Azul gauw bekijken en spelen, thuis of in de winkel of probeer hem uit op een van onze populaire spellenavonden. Wij zien je graag verschijnen!